Vara Hästsportklubb

Vara Hästsportklubb är en förening som bildades 1976 under namnet Varaortens Ryttarförening, mellan 1976-2011 bedrev föreningen verksamhet på en mindre anläggning på Klövagården utanför Vara. 2011 stor föreningen utan anläggning och under perioden 2011-2017 arbetade klubben aktivt för att få till en ny anläggning vilken kunde byggas i Naum på Blankgården, verksamheten började 2018 och anläggningen stod klar 2020.

Vara HSK är en förening som ska präglas av dess värdegrund baserad på vänskap, delaktighet och demokratiska värden. I Vara HSK ska alla känna att de är välkomna och föreningen skall arbeta integrerande och mot mobbing.

På anläggningen i Naum vill Vara HSK bedriva en föredömlig verksamhet för ridsporten baserad på kompetens och kvalitet. Del av den verksamheten är en ridskola för alla med en bred barn- och ungdomsverksamhet samt en utvecklad verksamhet för ryttare med funktionsnedsättning. Ridskolan skall ha en god kundservice och ha som målsättning att leverera över kundens förväntningar. Ridskolan skall välkomna alla ryttare oavsett ålder och mål med sin ridning. Vara HSK vill utöver den terminslagda ridskoleverksamheten även erbjuda sommarridskola och ridläger.

Utöver detta erbjuder föreningen barnkalas, företagsevent samt samarbeten med närliggande skolor. Anläggningen nyttjas för tävlingsverksamhet, en vinstdrivande verksamhet som Vara HSK vill utöka och som anpassas eftermedlemmarnas önskemål och intressen. Tävlingar skall hållas i grenar kopplade till Svenska Ridsportsförbundet. Ledord inom tävlingsverksamheten är bemötande, säkerhet samt prestation framför resultat. Föreningen vill bedriva en tävlingsverksamhet som är ett föredöme för andra ridklubbar med välorganiserade tävlingar på banor med bra underlag. För att öka bredden inom ridsporten i Vara kommun vill Vara HSK att arbeta aktivt för ett samarbete med kommunens övriga ridklubbar, för inspirerande möten och kompetensutbyten. Vara HSK skall arbeta för att koppla andra föreningar och verksamheter till anläggningen för att öka bredden ytterligare. Vara HSK ska arbeta för att ständigt öka kompetensen hos bland annat styrelse och personal för att få en utveckling.